Minimalny podatek od nieruchomości komercyjnych
Nowa ustawa z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 2017 poz. 2175) wprowadza od 1 stycznia 2018 roku tzw. minimalny podatek dochodowy od przychodów z tytułu własności nieruchomości komercyjnych.
Podatek dochodowy od przychodów z tytułu własności środka trwałego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którego wartość początkowa przekracza 10 000 000 zł, w postaci:
- budynku handlowo-usługowego sklasyfikowanego w Klasyfikacji jako budynek:
-
centrum handlowe,
-
dom towarowy,
-
samodzielny sklep i butik,
-
pozostały handlowo-usługowy,
-
-
budynku biurowego sklasyfikowanego w Klasyfikacji jako budynek biurowy
– wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.
Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości początkowej środka trwałego ustalanej na pierwszy dzień każdego miesiąca wynikającej z prowadzonej ewidencji, pomniejszonej o 10 000 000 zł.
Jak to już zostało wskazane, podatek jest płatny miesięcznie, a jego stawka wynosi 0,035% podstawy opodatkowania. Przy środku trwałym o wartości 100 mln zł, podatnik w skali roku będzie zatem zobowiązany do zapłaty 378 000 tys. zł podatku.
O zapłacony podatek podatnicy mogą pomniejszyć zaliczki na podatek dochodowy oraz uwzględnić je następnie przy obliczaniu rocznego zobowiązania podatkowego.
Podatnicy są zobowiązani za każdy miesiąc obliczać minimalny podatek dochodowy od nieruchomości i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który płacony jest podatek.
W ostatecznej wersji ustawy pojawił się przepis, zgodnie z którym podatek nie będzie uiszczany od środków trwałych - budynków biurowych wykorzystywanych wyłącznie lub w głównym stopniu na własne potrzeby podatnika.
Nowy podatek wywołuje spore kontrowersje. Zwracamy uwagę w szczególności na szerokie pojęcie budynków handlowo-usługowych objętych tym podatkiem. Ponadto zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może się on okazać niezgodny z przepisami o pomocy publicznej i w konsekwencji zostać zakwestionowany przez Komisję Europejską.